
Poëzie
Poëzie verwondert. Poëzie troost. Poëzie daagt uit. Poëzie ontroert. Poëzie schudt wakker. Poëzie raakt, altijd en met elk woord.
Deze dichters doen dit allemaal. Of je nu op zoek bent naar de ‘allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie’ of gedichten waar het maatschappelijke engagement van af spat, hier vind je voor iedereen wat wils. Oude bekenden en jong talent gaan hand in hand en rekken constant de grenzen op van wat poëzie kan zijn.
In onvergetelijke dichtbundels zetten de dichters de taal naar hun hand en vinden die opnieuw uit. Met onverwachte beelden of juist in klare taal creëren ze een poëtisch universum dat misschien lijkt op de wereld zoals je die kent, maar toch verrast met een uniek perspectief. Laat je ontregelen door de dichtkunst en zie jezelf en de wereld om je heen als nooit tevoren.
Verwacht
Alle poëzie die binnenkort worden verwacht en momenteel te reserveren zijn.
Tips van de redactie
Wie was ik
Een uitdagende, persoonlijke bundel van een gelauwerd dichter.
Een jonge vrouw laat haar ouders en haar Caribisch eiland achter om in Nederland als verpleegster te gaan werken. Daar trouwt ze met een Nederlander. De zwarte vrouw en de witte man krijgen een dochter en een zoon. De dochter overlijdt op jonge leeftijd, ook de vrouw wordt niet oud. Lang na de dood van de man gaat de zoon de confrontatie aan met de schamele, inaccurate herinneringen aan wat geweest is door in de huid van de vrouw te kruipen om te kijken of er, ergens tussen de puinhopen, nog iets te vinden is van al dat dode leven. Een kansloze missie. Of niet?
wie was ik (strafregels) is één lange poging het persoonlijke verleden te belichamen. Hoe te schrijven over anonieme levens die voorgoed zijn verdwenen, en die alleen voor jou van belang waren? En wat valt er te zeggen – over migratie, racisme, liefde, afscheid – als je je nauwelijks iets kunt herinneren?
‘Dit boek is een gebeurtenis in de poëzie. Een meesterwerk.’***** NRC Handelsblad over Mens Dier Ding
wie was ik is misschien wel Schaffers krachtigste bundel tot nu toe; de taal is niet toereikend, maar veel meer heeft hij niet tot zijn beschikking: hij (her)schept een papieren moeder. Het Parool
Een uitdagende, persoonlijke bundel van een gelauwerd dichter.
Een jonge vrouw laat haar ouders en haar Caribisch eiland achter om in Nederland als verpleegster te gaan werken. Daar trouwt ze met een Nederlander. De zwarte vrouw en de witte man krijgen een dochter en een zoon. De dochter overlijdt op jonge leeftijd, ook de vrouw wordt niet oud. Lang na de dood van de man gaat de zoon de confrontatie aan met de schamele, inaccurate herinneringen aan wat geweest is door in de huid van de vrouw te kruipen om te kijken of er, ergens tussen de puinhopen, nog iets te vinden is van al dat dode leven. Een kansloze missie. Of niet?
wie was ik (strafregels) is één lange poging het persoonlijke verleden te belichamen. Hoe te schrijven over anonieme levens die voorgoed zijn verdwenen, en die alleen voor jou van belang waren? En wat valt er te zeggen – over migratie, racisme, liefde, afscheid – als je je nauwelijks iets kunt herinneren?
‘Dit boek is een gebeurtenis in de poëzie. Een meesterwerk.’***** NRC Handelsblad over Mens Dier Ding
wie was ik is misschien wel Schaffers krachtigste bundel tot nu toe; de taal is niet toereikend, maar veel meer heeft hij niet tot zijn beschikking: hij (her)schept een papieren moeder. Het Parool
Kraai
Vijftig jaar na het eerste verschijnen van Kraai in Engeland in 1970 leidt de gitzwarte gedichtencyclus nog altijd tot verwoede discussies. Ted Hughes, voormalig Poet Laureate van Groot-Brittannië, begon de cyclus in de tweede helft van de jaren zestig, na de suïcide van zijn vrouw Sylvia Plath. Hij voltooide de gedichten in 1969, toen hij voor de tweede keer een partner aan zelfmoord verloor.
De bundel Kraai was een stilistisch experiment waarin Hughes zijn rouw en verdriet probeerde vorm te geven. Het hoofdpersonage Kraai bevindt zich in een landschap dat de ene keer apocalyptisch is, en dan weer rechtstreeks uit Genesis lijkt te komen. God schept de wereld, Adam en Eva bevinden zich in het paradijs, waar achter elke boom een slang op hen wacht. De gedichten sidderen dan ook van angst, woede, geweld en verdriet. Kraai beziet dit alles vanuit het middelpunt met een mengeling van nieuwsgierigheid en een verlangen naar destructie.
Tweetalige editie
Vijftig jaar na het eerste verschijnen van Kraai in Engeland in 1970 leidt de gitzwarte gedichtencyclus nog altijd tot verwoede discussies. Ted Hughes, voormalig Poet Laureate van Groot-Brittannië, begon de cyclus in de tweede helft van de jaren zestig, na de suïcide van zijn vrouw Sylvia Plath. Hij voltooide de gedichten in 1969, toen hij voor de tweede keer een partner aan zelfmoord verloor.
De bundel Kraai was een stilistisch experiment waarin Hughes zijn rouw en verdriet probeerde vorm te geven. Het hoofdpersonage Kraai bevindt zich in een landschap dat de ene keer apocalyptisch is, en dan weer rechtstreeks uit Genesis lijkt te komen. God schept de wereld, Adam en Eva bevinden zich in het paradijs, waar achter elke boom een slang op hen wacht. De gedichten sidderen dan ook van angst, woede, geweld en verdriet. Kraai beziet dit alles vanuit het middelpunt met een mengeling van nieuwsgierigheid en een verlangen naar destructie.
Tweetalige editie
Vrijwel alle gedichten
‘De geschiedenis der aarde
is maar een scheet
uit Z’n al of niet bebaarde
gigantische reet.’
‘De geschiedenis der aarde
is maar een scheet
uit Z’n al of niet bebaarde
gigantische reet.’
Best of Delphine Lecompte
Het oeuvre van Delphine Lecompte vormt een ontembaar en onvoorspelbaar universum. In inmiddels zeven bundels bevraagt ze volstrekt genadeloos en vol branie zichzelf, de wereld en de poëzie. Nu is het tijd voor een Best Of, waarin alle incestueuze imkers, gekwelde touwslagers, pedofiele tuinmannen, norse walvisjagers, morose windhondenfokkers, verwaarloosde hoefdieren, onbereikbare moeders en de geliefde oude kruisboogschutter een nieuw verband met elkaar aangaan. Ze bevolken een wereld die vol is van woede en gekte, maar ook van bezinning, verliefdheid en troost.
Het oeuvre van Delphine Lecompte vormt een ontembaar en onvoorspelbaar universum. In inmiddels zeven bundels bevraagt ze volstrekt genadeloos en vol branie zichzelf, de wereld en de poëzie. Nu is het tijd voor een Best Of, waarin alle incestueuze imkers, gekwelde touwslagers, pedofiele tuinmannen, norse walvisjagers, morose windhondenfokkers, verwaarloosde hoefdieren, onbereikbare moeders en de geliefde oude kruisboogschutter een nieuw verband met elkaar aangaan. Ze bevolken een wereld die vol is van woede en gekte, maar ook van bezinning, verliefdheid en troost.
Precieuze mechanieken
Terwijl de wereld ten prooi valt aan onze beschaving en de mens zijn zintuig voor esthetiek dreigt te verliezen, staat de dichter op in de stellige overtuiging dat niets minder dan schoonheid de wereld kan redden van de welig tierende haat.
In Precieuze mechanieken neemt Erwin Mortier het op tegen de lelijkheid en zoekt hij de taal in al haar schoonheid op. Hij trekt alle registers open en wisselt barokke gedichten af met kale en speelse met ernstige, terwijl hij toont wat de lyriek vermag. Hij knipoogt naar Flaubert, Zagajewski en andere dierbare schrijvers die hij als zijn literaire vaders beschouwt. Ook richt Mortier zich, net als in zijn pijnlijk mooie roman Gestameld liedboek, tot zijn overleden moeder om zijn hart te luchten. In de slotcyclus spreekt zij terug, biedt hem een inkijk in het hemelrijk en stelt haar zoon gerust.
Terwijl de wereld ten prooi valt aan onze beschaving en de mens zijn zintuig voor esthetiek dreigt te verliezen, staat de dichter op in de stellige overtuiging dat niets minder dan schoonheid de wereld kan redden van de welig tierende haat.
In Precieuze mechanieken neemt Erwin Mortier het op tegen de lelijkheid en zoekt hij de taal in al haar schoonheid op. Hij trekt alle registers open en wisselt barokke gedichten af met kale en speelse met ernstige, terwijl hij toont wat de lyriek vermag. Hij knipoogt naar Flaubert, Zagajewski en andere dierbare schrijvers die hij als zijn literaire vaders beschouwt. Ook richt Mortier zich, net als in zijn pijnlijk mooie roman Gestameld liedboek, tot zijn overleden moeder om zijn hart te luchten. In de slotcyclus spreekt zij terug, biedt hem een inkijk in het hemelrijk en stelt haar zoon gerust.
Uitgelichte auteurs
Delphine Lecompte
Delphine Lecompte (1978) debuteerde in 2004 in het Engels met de roman Kittens in the Boiler, daarna schakelde ze over naar gedichten in haar moedertaal. Voor haar debuutbundel De dieren in mij (2009) ontving ze de C. Buddingh’-prijs en de Prijs voor Letterkunde van de Provincie West-Vlaanderen. In 2015 verscheen Dichter, bokser, koningsdochter, dat genomineerd werd voor de VSB Poëzieprijs. Voor The Best
Ted Hughes
Ted Hughes (1930-1998) werd geboren in Yorkshire. Zijn eerste bundel, The Hawk in the Rain, werd in 1957 door Faber and Faber gepubliceerd. Vele bekroonde bundels zouden volgen; ook schreef hij proza, zowel voor kinderen als volwassenen. In 1984 werd hij benoemd tot Poet Laureate en in 1998 ontving hij de Order of Merit, een hoge onderscheiding voor zijn literaire verdiensten. Enkele maanden na het verschijnen van een van zijn bekendste di
Alfred Schaffer
Alfred Schaffer (1973) is dichter, docent en vertaler. Hij studeerde Nederlandse Taal- en Letterkunde en Film- en Theaterwetenschappen alvorens in 1996 naar Zuid-Afrika te verhuizen, waar hij als docent verbonden was aan de Universiteit van Kaapstad. Tussen 2007 en 2010 was hij fondsredacteur van De Bezige Bij. In 2011 vertrok hij opnieuw naar Zuid-Afrika, waar hij doceert aan de Universiteit van Stellenbosch. Schaffer debuteerde in
Paul Demets
Paul Demets is dichter en poëzierecensent voor onder meer De Standaard. Hij debuteerde in 1999 met de dichtbundel De papegaaienziekte, bekroond met de Prijs voor Letterkunde van de Provincie Oost-Vlaanderen. In 2011 verscheen De bloedplek, waarvoor hij de Herman de Coninckprijs ontving. In 2018 volgde De klaverknoop, dat werd bekroond met de Jan Campert-prijs. In 2020 publiceerde hij De hazenklager, dat op
J.A. Deelder
J.A. Deelder werd op 24 november 1944 geboren in Rotterdam-Overschie. In 1963 debuteerde hij in het tijdschrift Kentering met het gedicht 'Leert Uw vogels kennen'. De eerste schreden in zijn carrière als performer voor een groot publiek zette hij tijdens de manifestatie Poëzie in Carré, in februari 1966, waar hij optrad tussen namen zoals o.a. Roland Holst, Reve, Campert, Buddingh', Kouwenaar, Hanlo, Vinkenoog en Nooteboom
Erwin Mortier
Erwin Mortier (1965) studeerde kunstgeschiedenis in Gent en behaalde het diploma van psychiatrisch verpleegkundige. Van 1991 tot 1999 was hij als wetenschappelijk medewerker verbonden aan het Museum Dr. Guislan, Geschiedenis van de Psychiatrie. In 1999 maakte Mortier zijn debuut met de zeer succesvolle roman Marcel, die werd bekroond met de Gerard Walschapprijs, de Van der Hoogtprijs en het Gouden Ezelsoor. Daarnaast werd het boek genomine
Hagar Peeters
Hagar Peeters (1972) studeerde Cultuurgeschiedenis en Algemene Letteren aan de Universiteit van Utrecht en was redacteur bij het Historisch Nieuwsblad. Haar performance op het Double Talk-festival in 1997 bleek voor haar de doorbraak: ze werd gevraagd op te treden bij De Nacht van de Poëzie en Crossing Border, nog voordat zij was gedebuteerd. Dat zou gebeuren in 1999, met Genoeg gedicht over de liefde vandaag. Daarna publiceerd
Peter Verhelst
Peter Verhelst (1962) is een Vlaams dichter, romancier en regisseur, die in 1987 debuteerde met de dichtbundel Obsidiaan. Sinds 2006 is Peter Verhelst als regisseur en schrijver verbonden aan het theaterhuis NTGent. Hij ontving voor zijn werk verscheidene prijzen, waaronder De Gouden Uil, de Vlaamse Cultuurprijs en de F. Bordewijk-prijs voor zijn roman Tongkat (1999). Voor zijn jeugdliteratuur ontving hij de Boekenwelp, de Woutert
Remco Campert
Remco Campert (1929) is dichter, romancier en columnist. Voor zijn poëzie ontving hij onder meer de Reina Prinsen Geerligsprijs, de Poëzieprijs van de gemeente Amsterdam, de Jan Campertprijs, de P.C. Hooft-prijs en De Gouden Ganzenveer. In 2015 werd hij bekroond met de Prijs der Nederlandse Letteren. De vader van Remco Campert was de dichter Jan Campert, die ‘Het Lied der Achttien Dooden’ schreef, zijn moeder de actrice Joek
Lucebert
Lucebert (1924-1994), dichter en beeldend kunstenaar, speelde een sleutelrol in de ontwikkeling van de Cobra-beweging en werd geroemd als de Keizer der Vijftigers. Voor Lucebert moest poëzie niet de wereld beschrijven, maar de wereld in zijn totaliteit zíjn. Alle thema's en onderwerpen konden een plaats krijgen in zijn werk, alle aspecten van de realiteit zowel als een schaduwwereld van demonen. Zijn vroege werk publiceerde hij in de la
Uitgelichte boeken
Nieuwsbrief
Meld u aan voor een van onze nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, nieuwe titels, aanbiedingen en prijsvragen.
Dank voor uw inschrijving of aangepaste voorkeuren!
Het enige dat u nog hoeft te doen is uw eventuele inschrijving bevestigen door in uw mail op de bevestigingslink te klikken.