De dag kan komen

In aanwezigheid van minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Ingrid van Engelshoven, Remco Campert en Ramsey Nasr is in de hal van De Bezige Bij de Rijmprent De dag kan komen van Ramsey Nasr onthuld. Het gedicht kreeg een plaats tegenover De achttien dooden van Jan Campert. Met veel trots delen wij het hierbij met de wereld.

75 jaar na Het lied der achttien dooden van Jan Campert, de allereerste, illegale, uitgave van De Bezige Bij, schreef Ramsey Nasr, voormalig Dichter des Vaderlands en een van de meest veelzijdige kunstenaars van dit moment, een aangrijpend en urgent gedicht dat refereert aan de oorsprong van de verzetsuitgeverij.

‘De Nederlandse poëzie mag niet klagen. Dwars door de ellende heen is er een nieuwe generatie prachtige dichters opgestaan en hun gedichten zijn het enige wapen dat we hebben in een tijd waarin presidenten, generaals, geldmagnaten en fanatici de mensen naar het leven staan. Wat we nodig hebben is poëzie, meer poëzie.’

Dit schreef ik vijftien jaar geleden in mijn column in de Volkskrant naar aanleiding van het verschijnen van Onhandig bloesemend, de tweede dichtbundel van de geweldige dichter/acteur Ramsey Nasr. Mijn woorden blijken niets aan betekenis te hebben ingeboet – pijnlijk als het gaat over de machthebbers, een geluk als het gaat over de dichters. Ik ben daarom heel blij dat Ramsey zich bereid heeft verklaard om een gedicht te schrijven ter gelegenheid van het 75ste levensjaar van De Bezige Bij, en vind het een mooie gedachte dat zijn gedicht als Rijmprent zal worden uitgegeven, in navolging van de allereerste uitgave van de Bij, het verzetsgedicht De achttien dooden van mijn vader Jan Campert. In gure tijden hebben we poëzie nodig, nog altijd, en dichters zoals Ramsey Nasr. – Remco Campert

Op deze pagina

Meer info

In aanwezigheid van minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Ingrid van Engelshoven, Remco Campert en Ramsey Nasr is in de hal van De Bezige Bij de Rijmprent De dag kan komen van Ramsey Nasr onthuld. Het gedicht kreeg een plaats tegenover De achttien dooden van Jan Campert. Met veel trots delen wij het hierbij met de wereld.

75 jaar na Het lied der achttien dooden van Jan Campert, de allereerste, illegale, uitgave van De Bezige Bij, schreef Ramsey Nasr, voormalig Dichter des Vaderlands en een van de meest veelzijdige kunstenaars van dit moment, een aangrijpend en urgent gedicht dat refereert aan de oorsprong van de verzetsuitgeverij.

‘De Nederlandse poëzie mag niet klagen. Dwars door de ellende heen is er een nieuwe generatie prachtige dichters opgestaan en hun gedichten zijn het enige wapen dat we hebben in een tijd waarin presidenten, generaals, geldmagnaten en fanatici de mensen naar het leven staan. Wat we nodig hebben is poëzie, meer poëzie.’

Dit schreef ik vijftien jaar geleden in mijn column in de Volkskrant naar aanleiding van het verschijnen van Onhandig bloesemend, de tweede dichtbundel van de geweldige dichter/acteur Ramsey Nasr. Mijn woorden blijken niets aan betekenis te hebben ingeboet – pijnlijk als het gaat over de machthebbers, een geluk als het gaat over de dichters. Ik ben daarom heel blij dat Ramsey zich bereid heeft verklaard om een gedicht te schrijven ter gelegenheid van het 75ste levensjaar van De Bezige Bij, en vind het een mooie gedachte dat zijn gedicht als Rijmprent zal worden uitgegeven, in navolging van de allereerste uitgave van de Bij, het verzetsgedicht De achttien dooden van mijn vader Jan Campert. In gure tijden hebben we poëzie nodig, nog altijd, en dichters zoals Ramsey Nasr. – Remco Campert