Drie titels van De Bezige Bij op longlist Libris Literatuurprijs

De longlist met daarop de achttien kandidaten voor de Libris Literatuur Prijs 2019 is door de jury bekendgemaakt. Op de longlist staan onder andere de bij De Bezige Bij uitgegeven boeken Het vloekhout van Johan de Boose, Patricia van Peter Terrin en Voor het vergeten van Peter Verhelst.

De Libris Literatuur Prijs wordt toegekend aan de auteur van de beste oorspronkelijk Nederlandstalige roman van het afgelopen jaar, die 50.000 euro ontvangt. Vorig jaar ging de prijs naar Wees onzichtbaar van Murat Isik. Voorzitter van de jury dit jaar is gewezen minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Jet Bussemaker. Zij maakt de winnaar bekend op 6 mei in het Amstel Hotel, live in Nieuwsuur op NPO2.
Tegelijk lanceert de organisatie van de Libris Literatuur Prijs www.startjouwleesclub.nl om nog meer mensen te interesseren voor de gekozen boeken en enthousiasmeren om die te gaan lezen. Lezers die zich opgeven op de site maken kans op prijzen door een leesclub van minimaal twee personen te vormen rond één van de boeken. Onder de prijzen: het bijwonen van de prijsuitreiking tijdens het besloten galadiner, met een overnachting in het Amstel Hotel in Amsterdam.
Voormalig Libris Prijswinnaar en juryvoorzitter Abdelkader Benali is de eerste van de zes ambassadeurs van de campagne die iedereen uitnodigt om een leesclub te vormen. In de komende weken worden de andere ambassadeurs bekendgemaakt. Op 18 maart volgt de shortlist met de zes genomineerden en vanaf die datum bezoekt iedere ambassadeur een van de leesclubs persoonlijk.

Op deze pagina

Over de boeken

Het Vloekhout

Het Vloekhout

Johan de Boose

Een stuk hout, afkomstig van een boom in Palestina, wordt gebruikt voor de kruisiging van de profeet Jesjoea. Het hout blijkt over magische krachten te beschikken: het kan praten, en het wekt een bijzondere lust op bij wie het aanraakt. Wanneer een toneelmeester die op zoek is naar een stut voor zijn decor het hout meeneemt, is dit het begin van een spectaculaire reis. Het stuk hout komt terecht bij de Romeinse keizer, orthodoxe monniken, de Russische tsaar, mohammedaanse geleerden, uitvinders, de paus, fascisten, communisten, schilders, wetenschappers en terroristen. Het maakt onderweg kennis met beroemde teennagels, lijkwaden en voorhuiden. De reis duurt meer dan tweeduizend jaar.
Johan de Boose neemt, via het hout als ooggetuige, de lezer mee langs de markantste gebeurtenissen van de Europese geschiedenis. Dat het hout bij alles zo zijn bedenkingen heeft, zorgt voor een aangenaam ironische toets.

Ze heffen hun bijlen en hakken erop los, totdat mijn onderlijf knapt en ik huilend omval. Mijn heimelijke hoop wordt vervuld. Ik ben eindelijk bevrijd uit de gevangenis van de aarde – maar tot welke prijs?
Patricia

Patricia

Peter Terrin

Astrid is een succesvolle eventmanager van negenendertig. Juist wanneer haar baan en het moederschap haar even te veel worden, valt haar iPhone in het bad van haar zoontje. Voor de buitenwereld, die haar voortdurend opeist, is ze plots onbereikbaar, als van de aardbol verdwenen. Ze doet het ondenkbare: ze loopt het huis uit, start haar auto en rijdt weg uit de villawijk.

Op de snelweg komt ze bij haar positieven en wordt ze bevangen door paniek. Ze haast zich terug, voordat haar vijfjarige zoontje Louis iets overkomt. Maar wanneer de auto van haar man David onverwacht voor het huis blijkt te staan, durft ze zich niet te vertonen. Vanaf dat moment zoekt ze angstvallig een weg terug naar haar eigen leven.

Patricia is een fascinerende roman die de lezer van begin tot eind in spanning houdt. In beheerste zinnen vertelt Peter Terrin over een vrouw in crisis, die alles wat ze over zichzelf meende te weten in twijfel moet trekken.

Ik schakelde en gaf gas, de weg voor me was vrij. Het was alsof de lichten op me gewacht hadden, wat langer op groen waren blijven staan, de poort voor mij hadden opengehouden. Ze hadden gezien wat er gebeurd was en gaven mij gelijk.
Voor het vergeten

Voor het vergeten

Peter Verhelst

Onverwachts overleed de moeder van Peter Verhelst. Maanden later begon hij te schrijven aan Voor het vergeten.

Dit is evenwel geen moederboek, en ook geen boek over de dood, maar een hartstochtelijke ode aan ons hakkelende, tastende verzet tegen betekenisloosheid en verdriet. Verhelst probeert met handen en voeten iets vitaals te scheppen. Iets wat we ons blijvend kunnen herinneren. Om eindelijk te kunnen vergeten.

Wat kun je anders doen dan kijken, opnieuw kijken, beter kijken, betasten met je ogen, ruiken en luisteren en proeven met je ogen, elk detail, elke kleurschakering, elke welving, elke cel, ín elke cel, in de hoop nooit te vergeten, in de hoop niet verloren te laten gaan, voor altijd bij je te kunnen houden – had ik maar beter gekeken, elk detail, elk geliefd detail, elke…

Gerelateerde artikelen