Introductie

Anne

Een jong meisje – dromerig, slim, gevoelig – moet onderduiken, wordt verraden, weggevoerd, vermoord. Het verhaal van Anne Frank is wereldberoemd. Ook wie haar dagboek nooit gelezen heeft, denkt Anne te kennen. Het boek groeide na de oorlog uit tot een weergaloze aanklacht tegen het fascisme. Maar het versteende tegelijkertijd ook tot een icoon, een...Lees meer

Bestel€ 15,00

Over dit boek

Aantal pagina's144
UitvoeringGebonden

Leon de Winter (1954) groeide op in ’s Hertogenbosch en bezocht midden jaren zeventig de Filmacademie in Amsterdam. De Winter maakte zijn literaire debuut in 1976 met de verhalenbundel Over de leegte in de wereld. Voor zijn romandebuut De (ver)wording van de jonge Durer (1978) ontving hij de Reina Prinsen Geerligsprijs. Andere vroege titels van...

Leon de Winter

Jessica Durlacher (1961) was, voordat ze debuteerde als schrijfster, criticus en columniste. Zij stelde verschillende literaire bloemlezingen samen en maakte deel uit van de redactie van het tijdschrift De Held. Ook vertaalde zij beide delen van Maus van Art Spiegelman, de graphic novel over de jodenvervolging,. Haar vader is de auteur G.L. Durlacher (1928-1996), die...

Jessica Durlacher

Samenvatting

Een jong meisje – dromerig, slim, gevoelig – moet onderduiken, wordt verraden, weggevoerd, vermoord. Het verhaal van Anne Frank is wereldberoemd. Ook wie haar dagboek nooit gelezen heeft, denkt Anne te kennen. Het boek groeide na de oorlog uit tot een weergaloze aanklacht tegen het fascisme. Maar het versteende tegelijkertijd ook tot een icoon, een abstractie. Jessica Durlacher en Leon de Winter lazen het dagboek opnieuw, en kwamen tot de ontdekking dat Anne behalve een levendig, sterk en sprankelend pubermeisje ook een echte schrijfster was. Haar dagboek kwam oneindig veel zorgvuldiger tot stand dan lange tijd is gedacht. In deze nieuwe toneeltekst volgen we Anne al voor ze met haar familie onderduikt, we ervaren de twee lange jaren in het Achterhuis en we ondergaan wat er met haar gebeurt nadat de familie is verraden. Maar vooral volgen we haar in haar ontwikkeling als schrijfster, de schrijfster die ze was, en de schrijfster die ze had kunnen worden.